sobota 30. listopadu 2019

Nelze sloužit Bohu i MAMONU

Nelze sloužit dvěma pánům (bohům), Bohu i MAMONU.

Potom Bůh vyhlásil všechna tato slova. Řekl: Já Hospodin jsem tvůj Bůh, který jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiné bohy vedle mne. Neuděláš si tesanou modlu ani jakékoliv zpodobení toho, co je nahoře na nebi nebo dole na zemi či ve vodě pod zemí. Nebudeš se jim klanět a nebudeš jim otročit, neboť já Hospodin, tvůj Bůh, jsem Bůh žárlivý, který s trestem navštěvuji vinu otců na synech i na třetí a na čtvrté generaci těch, kdo mě NENÁVIDÍ, ale prokazuji milosrdenství tisícům těch, kdo mne MILUJÍ a zachovávají mé příkazy. (Exodus 20,1‭-‬6 ČSP)

Žádný sluha nemůže sloužit dvěma pánům. Neboť jednoho bude NENÁVIDĚT, a druhého MILOVAT, jednoho se bude držet, a druhým bude pohrdat. Nemůžete sloužit Bohu i MAMONU. (Lukáš 16,13 ČSP)

Nikdo nemůže být otrokem dvou pánů; buď bude totiž jednoho NENÁVIDĚT a druhého MILOVAT, nebo se k jednomu upne a druhým pohrdne. Nemůžete sloužit Bohu i MAMONU. (Matouš 6,24 ČSP)

MAMON (hebrejsky: מָמוֹן) znamená „bohatství, majetek“. Slovo je odvozeno z hebrejského slovesného kořene, jenž označuje „to, v co člověk doufá, čemu věří, nač spoléhá“, v českém jazyce se používá pro označení touhy po majetku nebo bohatství. 

V biblických textech je MAMON ztotožňován s démonem, v období středověku byl MAMON personifikován jako démon chamtivosti a touhy po bohatství. 


Žádné komentáře:

Okomentovat