pondělí 23. prosince 2019

Proč jsou pokolení Dan a Efraim vynechány v soupisech knihy Zjevení?

Porovnáním jednotlivých seznamů pokolení Izraele v celém Písmu zjišťujeme, že jsou v seznamech uvedených v knize Zjevení vynechány pokolení Dan a Efraim, zřejmě jako důsledek toho, že svedly národ k modloslužbě. 

Z biblických záznamů zjišťujeme, že Dan bylo první pokolení, které upadlo do modlářství (Soudců 18,30) a později se jeho území stalo hlavním centrem pro uctívání zlatých telat (býčků), v době kdy král Jeroboám svedl lid k modloslužbě (1. Královská 12,28-30).

I vybudovali to město a usídlili se v něm a jméno toho města nazvali Dán, jménem jejich otce, jenž se narodil Isráélovi, ale zprvu ovšem bylo jméno toho města Lájíš. A synové Dánovi si postavili tu sochu a Jehónáthán, syn Géršóma, syna Mojžíšova, on a jeho synové byli kmeni Dánovu kněžími až po den opuštění země, a sochu Míchovu, již si opatřil, u sebe měli umístěnu po všechny dni pobytu Božího domu v Šíle. (Soudců 18,28-31 PSP)

A ve svém srdci si Jároveám řekl: Nyní se kralování bude vracet domu Dávidovu; bude-li tento lid vystupovat k obětování obětí v domě Hospodinově v Jerúsalémě, pak se srdce tohoto lidu vrátí k jejich pánu, k Rechaveámovi, králi Júdovu, a zabijí mě a k Rechaveámovi, králi Júdovu, se vrátí. Král se tedy poradil a zhotovil dvě telata ze zlata a řekl k nim: Máte dost vystupování v Jerúsalém; hle, tvoji bohové, Isráéli, kteří tě vyvedli ze země Egypta! A umístil jedno v Béth-Élu a jedno dal v Dán; a tato věc nastala k hříchu, i jali se chodit, lid, před jedno až po Dán. A zřídil dům výšin a zřídil kněží ze všech tříd lidu, kteří nebyli ze synů Lévího; i uspořádal Jároveám slavnost, v osmém měsíci, v patnáctý den měsíce, jako slavnost v Júdovi, a jal se vznášet na oltáři - tak činil v Béth-Élu - k obětování telatům, jež zhotovil, a v Béth-Élu postavil kněží výšin, jež zřídil. I jal se vznášet na oltáři, jejž zřídil v Béth-Élu, v patnáctý den, v osmém měsíci, jejž ze svého srdce vymyslil; uspořádal tedy dětem Isráélovým slavnost a na oltáři se jal vznášet, aby obracel v kouř. (1. Královská 12,26-33).

Také pokolení Efraim upadlo do modlářství. (Ozeáš 4,17), přičemž k němu svedlo celé severní izraelské království (Efraim), neboť Efraim byl jeho vůdcem, pokolení Efraim bylo také iniciátorem při rozdělení království.

Vždyť Isráél je vzdorovitý jako vzdorovitá kráva; nyní jej bude Hospodin pást jako ovci na prostrannosti. Efrájim je spojen s modlami, nechej ho; jejich pití se zvrhlo, zplna se oddali smilnění, milují: Dejte! Jejich ochráncové jsou hanbou; vichr je stěsná ve svá křídla, i budou se stydět za své oběti. (Ozeáš 4,16-19 PSP)

V seznamech knihy Zjevení, je namísto pokolení Efraim uvedeno pokolení Jozef a namísto pokolení Dan uvedeno pokolení Lévi. 

Seznamy pokolení Izraele se mohou zdát na první pohled neúplné, ale ve všech seznamech Izraelských pokolení bylo vždy uvedeno dvanáct pokolení, jejich seznamy nacházíme v Písmu v různém pořadí a s různým popisem. 

Nicméně jméno žádného Izraelského pokolení nebylo nikdy vymazáno, nebo přeřazeno ze seznamu na nárameníku velekněze, kde byla všechna jména napevno vyryta v pořadí podle jejich narození a nošena na ramenou nejvyššího kněze před Boží tváří.


Žádné komentáře:

Okomentovat